Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Gorzów Przystań

Lubuskie warte zachodu
 
 
 
 
Logowanie
 
 
 

nie jesteś zarejestrowany?
wpisz proponowany login i hasło, a przejdziesz do dalszej części formularza..
Relacje

Dziadek afisz

Ekspozycję pt. „Trzy wieki afiszu teatralnego„, która została otwarta w ramach obchodów Międzynarodowego Dnia Teatru można oglądać do końca kwietnia w bibliotece „Zbiorów Audiowizualnych” w Gorzowie Wlkp.

Na „mini-wystawie” znalazły się dotknięte „zębem czasu” afisze z XVIII i XIX wieku oraz najbliższe codzienności - plakaty z XX wieku. Najstarszy pochodzący z 1782 roku był
w zbiorach biblioteki od lat. Zbieraniem afiszy zajmowało się kiedyś wielu prywatnych kolekcjonerów. Na tym unikalnym zainteresowaniu można dziś zbić fortunę, bo koneserzy tego gatunku skłonni są dziś płacić bajońskie sumy, za wydawałoby się zwykły kawałek papieru.

Ten kawałek papieru, drukowany, pochodzący z XVIII wieku nie znał jeszcze koloru. Plakaty z tych lat były jedynie czarno-białym wytworem maszyn drukarskich. Zwykle zawierające dwa tłumaczenia (awers – polski, rewers – niemiecki bądź angielski). Nie tylko obcojęzyczny przekład był śladem zagarnięcia polskich ziem. Również umieszczane na afiszach godło Związku Radzieckiego z szyldem „Za pozwoleniem Zwierzchności” skierowane ku cenzurze przypominają o czasie okupacji. Na ekspozycji znalazły się również bardziej współczesne plakaty. Te z 1912 roku zapraszają na spektakle „Antygona” oraz „Król Edyp”, które stanowią dziś kanon lektur dla młodzieży szkolnej.

Różnice między plakatami informującymi o teatralnych spektaklach wywieszanymi dziś,
a wieki temu, nawet dla laika gatunku są zauważalne gołym okiem. To przede wszystkim marketingowy i reklamowy charakter dzisiejszych afiszy jest znaczącą różnicą. Pełne dynamizmu, koloru i szumnych haseł afisze, na których dominuje forma, a nie treść to dzisiaj żadna nowość, a wręcz powszechność i oczywistość. Kiedyś jednak były one konstruowane były według utartego scenariusza. Większą i pogrubioną czcionką odznaczony był tytuł, a reszta strony zamiast zdjęć była wypełniona informacjami o danej sztuce. Podobnie jest dziś, jednak w czasach przepychu, gdzie rynki walutowe i giełda nadają tempa życiu, nawet plakaty idą tym tropem. Tworzone są by przyciągnąć oko, zachęcić widza, działać na podświadomość i psychikę. Kiedyś widocznie autorzy afiszy nie wiedzieli, co to takiego „marketing” i „reklama”. Mimo tego, mają w sobie unikalność
i indywidualizm, co bez wątpienia je odróżnia od współczesnych.

                                                                                                  (tekst: Łukasz Chwiłka)



9-02-2006
/ sprawozdania z tego miesiąca
 
Komentarze


brak komentarzy

zaloguj się aby móc komentować ten artykuł..

Kalendarz imprez
Sfinansowano w ramach Kontraktu dla województwa lubuskiego na rok 2004

Copyright © 2004-2019. Designed by studioPLANET.pl. Hosting magar.pl