Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Gorzów Przystań

Lubuskie warte zachodu
 
 
 
 
Logowanie
 
 
 

nie jesteś zarejestrowany?
wpisz proponowany login i hasło, a przejdziesz do dalszej części formularza..
Zapowiedzi

Nowe twarze w fotografii

Od 29 listopada do 31 grudnia 2008 roku w Galerii Sztuki Najnowszej Miejskiego Ośrodka Sztuki można oglądać  wystawy "Nowe twarze 
w fotografii: Jerzy Samulski "Chwile skupienia" i Krzysztof Saj „Reflexcity”".

Jerzy Samulski „Chwile Skupienia”

Seria fotografii „Chwile skupienia” - to zdjęcia, które powstały jako dalszy ciąg „Stanów nadrealności” – zestawu fotografii z 2005 roku, który w dużym stopniu ukierunkował 
i zdominował moje dalsze działania jako fotografa.

Nowa seria pomyślana jest, jako dzieło bez początku i końca. Tematem „Chwil skupienia” jest szeroko rozumiana kondycja człowieka, on sam i piętno, jakie po sobie zostawia, specyficzne ślady swojej obecności. Obrazy w nich zawarte to układanka elementów piękna i brzydoty, głębszego sensu i banału, sztuki i kiczu. Wskazują one na fenomen człowieka, istoty pełnej sprzeczności, istoty inteligentnej - kierującej się rozumem 
i emocjami, ale też i bezrozumnej, szlachetnej i zarazem grzesznej, jedynej w swoim rodzaju, istoty stworzonej przez Boga, lub może - nawet jak wolą inni - istoty, która wymyśliła Boga?

Pierwszą część wystawy stanowią „Stany nadrealności” – swoisty prolog dla „Chwil skupienia” - prace z tej serii prezentowane były wcześniej na wystawach we Wrocławiu, Żarach i Brzegu.

Druga część wystawy to nowa seria zdjęć, która powstawała w okresie późniejszym. Ma ona formę  wirtualnej pętli, do której można w dowolnym momencie wejść i z której można w dowolnym momencie wyjść. O tym, kiedy to nastąpi decyduje sam obserwator - nie ma on jednak wpływu na to, co w wybranym przez siebie momencie wirtualnej rzeczywistości zastanie. Tak, jak nie można ingerować w zastaną, otaczającą nas rzeczywistość oraz przyspieszyć, ani zatrzymać czasu, tak samo nie można, zatrzymać pokazu, ani zobaczyć wszystkich fotografii jednocześnie. W moich „Chwilach skupienia” dominują i wzajemnie się przenikają trzy elementy. Te elementy to ślady, ludzie i przestrzeń. 

„Ślady” – to pokazana subiektywnie wielowarstwowość znaczeń. To efekty i skutki obecności człowieka odciśnięte na drewnie i w kamieniu, na betonie i asfalcie, na szybach 
i na metalu, na ziemi.

„Ludzie” – to byt pozostający w ciągłym ruchu. Różnorodni, ekspresyjni, pełni uczuć 
i emocji, pełni swoistego piękna, ale i swoistej brzydoty – tak samo jak ślady, które po sobie pozostawiają. 

„Przestrzeń” – to byt w ujęciu dosłownym i w znaczeniu umownym – to lotność i ulotność, to miejsce, gdzie nasze myśli „szybują jak wiatr”, odbijając się od kolejnych śladów pozostawionych przez człowieka. To refleksja nad naszym narodzeniem, byciem 
i przemijaniem.

Kiedy oglądamy ludzkie ślady, tkwiące w jakiejś przestrzeni, umiejscowione gdzieś na styku „betonu i powietrza”, ślady będące efektem czyjejś pracy, lub czyjegoś zaniechania, okazuje się, że nic nie jest oczywiste. Na styku materii i świadomości pojawia się bowiem coś jeszcze, a kontekst w jakim patrzymy, staje się ważniejszy od samej materii. Czyjaś intencja włożona w budowanie własnej rzeczywistości, może być sprzeczna z odbiorem kogoś drugiego. Wzajemne przenikanie się naszych światów powoduje, że powstająca 
w ten sposób przestrzeń publiczna, staje się wielowarstwowa i wieloznaczna. 

Fotografując ludzi i pozostawione przez nich ślady, wkraczamy głębiej do tej przestrzeni - spostrzegając to, co na co dzień jest niewidoczne.

Związki, jakie w przestrzeni tej się zawiązują – w sferze materialnej i duchowej – zmieniają się także w czasie. Tak, jak nigdy nie udaje nam się wejść dwa razy do tej samej rzeki, tak i nigdy nie udaje nam się widzieć dwa razy takiej samej rzeczywistości. Tak, jak nigdy nie udaje nam się zrobić dwa razy takiego samego zdjęcia, tak i nigdy nie uda nam się dwa razy zobaczyć na tym samym zdjęciu tego samego.

Jerzy Samulski

Jerzy Samulski (e-mail: jusam5@wp.pl) – ur. w 1957 roku, mieszka we Wrocławiu. Od 1982 roku jest absolwentem Akademii Rolniczej we Wrocławiu. Fotografią artystyczną zajmuje się od 2000 roku. Od 2005 r. jest absolwentem Międzynarodowego Forum Fotografii „Kwadrat” we Wrocławiu. W swoim dorobku ma kilka wystaw indywidualnych 
i udział w wystawach zbiorowych, oraz zdobycie I nagrody na XVI Krajowym Salonie Fotografii Artystycznej – Żary 2006. Jego prace były publikowane w magazynach artystycznych Format, Rita Baum i Almanachu Sztuki, oraz w portalach internetowych poświęconych fotografii. 

W swojej pracy aktualnie  koncentruje się na ukazywaniu ludzi, ich otoczenia, oraz ich związków z teraźniejszością i przeszłością. Tworzy obrazy subiektywne i nacechowane indywidualną estetyką, w swym zamierzeniu ukazujące szeroki kontekst społeczny, emocjonalny i intelektualny. W kręgu jego zainteresowań dominują relacje człowieka 
i natury, w których spoiwem stają się ślady działań człowieka, jako specyficzne wytwory cywilizacji - pozytywne i negatywne skutki nawarstwiające się na różnych etapach jej rozwoju. 

Wystawy zbiorowe i indywidualne:
Międzynarodowy Festiwal Fotografii – Łódź 2004 r. - wystawa prezentująca prace studentów Międzynarodowego Forum Fotografii „Kwadrat”
„Krajobrazy wewnętrzne” – wystawa w ramach Międzynarodowego Festiwalu Fotografii „Polfoto” we Wrocławiu – Galeria ARP – listopad/grudzień 2004 r.
„Autoportret i inscenizacja” – międzynarodowa wystawa poplenerowa – Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański” – styczeń 2005 r.
Międzynarodowy Festiwal Fotografii – Łódź 2005 r. - wystawa prezentująca prace studentów Międzynarodowego Forum Fotografii „Kwadrat”
„Krajobraz wewnętrzny” – wystawa indywidualna w ramach III Sowiogórskiego Festiwalu Techniki – Bielawa 2005 r.
„Podmiotowość przedmiotu” – wystawa indywidualna w ramach III Sowiogórskiego Festiwalu Techniki – Bielawa 2005 r.
„Stany nadrealności” – indywidualna wystawa dyplomowa – MFF „Kwadrat” – Galeria ARP – listopad/grudzień 2005 r. – promotor Piotr Komorowski
„Szukając siebie” – wystawa indywidualna – Salon Wystaw Artystycznych Żarskiego Domu Kultury – październik 2006 r.
XVI Krajowy Salon Fotografii Artystycznej Żary 2006 – wystawa pokonkursowa – 
- (I nagroda) – listopad 2006 r.
„Stany nadrealności” – wystawa indywidualna – „Galeria Sztuki Współczesnej” w Brzegu - grudzień 2006 r.
„Zawieszone w czasie” – wystawa w ramach festiwalu Techne Ostrava i Spotkań Wyszechradzkich – Ostrava  2007 r.

Krzysztof Saj - „Reflexcity”

Fotografia miejska jest jego pasją. Jak sam podsumował ten cykl: "Miasto jest dla mnie sceną, na której każdego dnia zmienia się scenografia. Bywam na tej scenie, obserwuję akcję, zaglądam za kulisy... i chwytam umykające zdarzenia. Temu służy moja miejska fotografia. Wyłapuję obrazy rzeczywistości, odsłaniającej się w momentach nieoczywistych - momentach decydujących o naciśnięciu spustu migawki. To, co otrzymuję - fotografia - jest syntezą mojego widzenia i moich odczuć wprojektowanych w tę rzeczywistość. Moja fotografia jest moją rzeczywistością."

Wystawa prezentowana w Galerii Sztuki Najnowszej jest wybranym zbiorem kilkudziesięciu fotografii, które powstawały w różnym czasie i miejscach, które są jednak reprezentatywne, jeśli chodzi o różnorodność postrzegania otaczającego go świata. Jest to rodzaj fotografii tzw. „czystej”, która jest  zapisem obrazu zastanej sytuacji, bez ingerencji nowoczesnych programów graficznych, czy inscenizacji danej sytuacji.

Krzysztof Saj kontynuuje tutaj ideę fotografików, których ceni – takich jak Henri Cartier Bresson, czy Arno Fisher. Interesuje  go tematyka, która jest zainspirowana  pulsującym życiem miasta, przenikanie się ludzi i bilbordów - tego, co statyczne, z tym, co jest 
w ruchu. Ciekawe zestawienia mieszkańców miast z ich otoczeniem w postaci tego wszystkiego, co jest z miastem związane: reklam, światła, ruchu ulicznego, architektury, sztuki; zarówno  codziennych sytuacji, jak wielkich wydarzeń, ulotnych chwil 
i anonimowych ludzi, którzy dzięki uwiecznieniu na zdjęciu zostają zapamiętani. Powstały zapis to właśnie „Reflexcity”, czyli miasto złapane „na gorąco” dzięki szybkiej reakcji autora.

Ten ciągły ruch, gwar, zmiany, które następują, są jego inspiracją i dają możliwość nieograniczonych możliwości tworzenia, chwytania efemerycznych chwil, bez znudzenia się tą tematyką. 

Zdjęcia z wystawy w Galerii Sztuki Najnowszej są czarno – białe, gdyż w tej stylistyce artysta czuje się najlepiej. Obecna prezentacja podsumowuje pewien etap twórczości Krzysztofa Saja, jednak zamierza on zajmować się nadal takim rodzajem fotografii reportażowej, podejmując nowe projekty. 

Anna Kania-Saj

Krzysztof Saj - absolwent Międzynarodowego Forum Fotografii i Uniwersytetu Wrocławskiego na kierunku Historia Sztuki. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych 
i indywidualnych m.in. we Wrocławiu, Łodzi, Berlinie, Lwowie. Jego fotografie były publikowane w magazynach Format, Art&Business, Rita Baum, Odra, Almanach Sztuki... Stale współpracuje z Ośrodkiem Kultury i Sztuki we Wrocławiu oraz pismem artystycznym Format.

Wystawy zbiorowe i indywidualne:
2004
- listopad - grudzień - Galeria „ARP”, Wystawa fotografii studenta II roku MFF „Kwadrat”: Krzysztofa Saja „Rzeczywistość nieoczywista” w ramach festiwalu Polfoto
- Sowiogórski Festiwal Techniki - wystawa poplenerowa
- 11-15 maj - Fotofestiwal Łódź 2004
2005
- Wystawa fotografii uczestników warsztatów międzynarodowych: „Autoportret 
i inscenizacja” - Dolnośląskie Centrum Fotografii „Domek Romański”
- 11-15 maj - Fotofestiwal Łódź 2005
2006
- styczeń - Wystawa "Galleria del Tasso" w BWA Awangarda we Wrocławiu
- 1 kwietnia - Wernisaż wystawy dyplomowej absolwentów MFF „Kwadrat”
- czerwiec - Wrocław Non Stop - Festiwal Młodej Sztuki - Browar Mieszczański
- sierpień - wystawa w ramach Bibel Fest Forum w Berlinie
2007
- 22 czerwca -1 lipca - Festiwal Foto Space, Fotografie Wrocławia, wystawa na wrocławskim rynku i na ul. Oławskiej
- czerwiec - Biennale Fotografii we Lwowie
- październik 2007 - Zawieszone w Czasie, Wystawa w ramach Festiwalu Techne Ostrava (Czechy)
-13 grudnia - Fotografie miejskie, Ośrodek Działań Artystycznych Firlej
2008
- Ogólnopolska Wystawa Fotografii „Konfrontacje 34” - zakwalifikowanie do wystawy zestawem zdjęć "Galleria del Tasso"
- Ogólnopolska Wystawa "Portret" w Trzciance





29-11-2008
/ zapowiedzi na ten miesiąc
 
Komentarze


brak komentarzy

zaloguj się aby móc komentować ten artykuł..

Kalendarz imprez
Sfinansowano w ramach Kontraktu dla województwa lubuskiego na rok 2004

Copyright © 2004-2019. Designed by studioPLANET.pl. Hosting magar.pl