Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Gorzów Przystań

Lubuskie warte zachodu
 
 
 
 
Logowanie
 
 
 

nie jesteś zarejestrowany?
wpisz proponowany login i hasło, a przejdziesz do dalszej części formularza..
Zapowiedzi

Wystawa, performance i debata w GSN
Miejski Ośrodek Sztuki zaprasza 12 stycznia o 17.00 do Galerii Sztuki Najnowszej na wernisaż wystawy "Paweł Pierściński - Fotografia". Ekspozycja będzie czynna do 10 lutego.

O 17.30 w Active Space performance "Szczelina w nicości" przedstawi Ryszard Ługowski. O 18.30 odbędzie się debata na temat twórczości Pawła Pierścińskiego, w której udział wezmą autor, kuratorka wystawy Stanisława Zacharko i dr Adam Sobota.

Ponad pięćdziesięcioletnia działalność twórcza i całe dorosłe życie poświęcone fotografii - niewielu fotografików poza Pawłem Pierścińskim może tak podsumować swój dorobek. Ale też i niewielu ludzi potrafiłoby tak konsekwentnie i intensywnie pracować, tak znakomicie panować nad materią pracy twórczej, organizacyjnej, krytycznej - i materią wzorowej dokumentacji ogromnej ilości własnych prac i innych, również licznych, dokonań. W swojej niezwykle obszernej twórczości dotknął on wszystkich bez mała technik fotograficznych, zawsze osiągając znakomite rezultaty artystyczne. Realizował wiele tematów - ale podstawowym obszarem jego artystycznej penetracji stał się kielecki krajobraz. Istotą niemal całej jego twórczości była - nie pozbawiona emocjonalnego podejścia do tematu i elementu kreacji artystycznej - dokumentacja. Szczególnie interesował go krajobraz kulturowy, naznaczony śladami mozolnej pracy człowieka, zapisanej w równoległych rytmach wyoranych bruzd, w rysunku szachownicy drobnych poletek, w strukturach różnorodnych upraw. Jego krajobrazowe fotograficzne syntezy zawierają głęboko humanistyczne przesłanie pełnego harmonii współistnienia człowieka i natury. 

A jego systematyczne, przez bez mała pół wieku, dokumentowanie i fotograficzna analiza tego samego fragmentu przestrzeni - Kielecczyzny - to unikalne w skali światowej, jedyne w swoim rodzaju działanie. Działanie, w którym wspierali go także inni artyści, tworzący  zarówno w ramach kolejnych, formowanych przez niego od 1962 roku struktur stowarzyszeń twórczych (aż do stworzenia Kieleckiej Delegatury, a potem Świętokrzyskiego Oddziału Związku Polskich Artystów Fotografików) jak i według, przez niego opracowanych, spójnych zasad stylistyki Kieleckiej Szkoły Krajobrazu. Niewątpliwie sukcesy kieleckich fotografików w dużej mierze były owocami także jego pracy animatora ruchu fotograficznego, organizatora i krytyka. Jemu Kielce zawdzięczają powstanie Galerii Fotografii, zaistnienie Ogólnopolskiego Sympozjum "Krajobraz" i siedmiokrotnych edycji Biennale Krajobrazu Polskiego. Był organizatorem wielu wystaw, w kraju i poza jego granicami. Jego liczne publikacje, albumy, książki, teksty o fotografii, zarówno własnej, artystów KSK oraz innych, wiele wniosły do stanu wiedzy o tej dziedzinie sztuki i znacznie przyczyniły się do jej upowszechnienia. Nie do przecenienia jest jego rola wybitnego autorytetu w dziedzinie sztuki fotograficznej i wiedzy o niej. I ciągła, społeczna, praca w Komisji Artystycznej ZPAF, wspieranie swoim doświadczeniem i życzliwością młodych adeptów sztuki fotografii.

To krótkie podsumowanie rezultatów półwiecznej pracy Pawła Pierścińskiego nie uwzględnia jego najważniejszego osiągnięcia - bo też ono dzieje się poza nim samym.  Najważniejszym osiągnięciem tego znakomitego artysty jest bowiem inspirujące promieniowanie jego sztuki, nabierającej w miarę upływu czasu ciągle nowych wartości. Jej formalne nowatorstwo, które niegdyś wprowadziło na nowo temat krajobrazu w krąg zainteresowań artystów fotografików i wzbudziło zachwyty krytyki, nabrało wagi i rangi klasyki, a poszczególne kadry stały się ikonami polskiej fotografii krajobrazowej. Jego sposób interpretacji krajobrazu, będący jednocześnie perfekcyjną technicznie dokumentacją i syntetycznym, pełnym emocjonalnych odniesień, portretem ziemi, jest źródłem inspiracji dla wielu innych artystów, zarówno fotografików jak i malarzy - także tak znakomitych, jak Leszek Misiak.

Pociąga ich nie tylko bogactwo krajobrazowych form, wyrafinowanych struktur, geometrycznych rytmów i estetyczna atrakcyjność obrazowania - także charakter i klimat świata, który Paweł Pierściński unieruchomił i ocalił w swoich fotografiach. To świat emanujący pełnią jedności witalności przyrody i porządkującego ją intelektu człowieka, harmonii sił natury i oswajającej je pracy ludzkich rąk Świat równowagi, nadrzędnej logiki i celowości, wynikających także z wyjątkowej, fascynującej osobowości artysty i jego ścisłego umysłu. Świat, którego istotą jest, sformułowana w jego sztuce, potwierdzona realizmem fotograficznego medium - prawda. "Bowiem im więcej prawdy o ziemi zdoła zawrzeć fotografia, tym mocniej wzruszy odbiorcę i tym silniejsze roztoczy działanie".
Mimo że świat utrwalony w fotografiach Pawła Pierścińskiego coraz bardziej oddala się w przeszłość, te jego słowa nie tracą na aktualności. Ponadczasowa prawda o ziemi, którą wydobył i pokazał w kadrach swoich zdjęć nadal wzrusza - i coraz silniejsze roztacza działanie.

Stanisława Zacharko



Ryszard Ługowski - urodzony w 1955 r., studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem na Wydziale Malarstwa w 1982 w pracowni prof. Stefana Gierowskiego. Aneks w Pracowni Malarstwa Ściennego u prof. Ryszarda Wojciechowskiego. W czasie studiów uczęszczał do Pracowni Rysunku prof. Tomasza Żołnierkiewicza. Uprawia rzeźbę, rysunek, instalację i performance, zajmuje się też filmem eksperymentalnym. Od 1984 pracuje na warszawskiej ASP na wydz. malarstwa, a od 2010 prowadzi pracownię rysunku na wydziale Grafiki w ASP Warszawie. W latach 2003-2006 był prodziekanem do spraw studenckich na Wydziale Malarstwa ASP. Od 2003 prof. Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, gdzie prowadzi Pracownię Intermediów dla studentów IV roku w Instytucie Sztuk Pięknych. Od 2008 kierownik Zakładu Rzeźby.

Wielokrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Sztuki w latach 1982, 1987, 1993, 2004 oraz Fundacji Kultury w 1996 i jednorazowego stypendium J. Wierusz-Kowalskiego w 1981. Uczestnik wielu sympozjów dotyczących sztuki i ekologii m.in.: Wigry 1990, 1991, 1992, 1993 organizowanych przez prof. R. Winiarskiego oraz innych sympozjów artystycznych. Od 1991 prowadzi Galerię Kuchnia, a od 2001 Galerię XX1 w Warszawie.
Brał udział w polsko-hiszpańsko-niemieckim programie międzynarodowych spotkań artystycznych "Projekt Visum". W 1989 był laureatem I nagrody "Krytycy o nas" Sopot, Ogólnopolskiej Wystawy Malarstwa, a w 1994 konkursu na projekt rzeźby do Parku Narodowego w Muritz w Niemczech. W 1996 został zaproszony do najnowszej edycji konkursu w Muritz jako juror. Jest założycielem i członkiem Koła Naukowego Pracowników ASP w Warszawie. W 1998 założył fikcyjną firmę ERES s.c., której działalność i projekty prezentuje na kolejnych wystawach. Obecnie realizuje wieloletni projekt artystyczny "Centrum Inwigilacji Astronomicznych".

Miejski Ośrodek Sztuki


12-01-2013



/ zapowiedzi na ten miesiąc
 
Komentarze


brak komentarzy

zaloguj się aby móc komentować ten artykuł..

Kalendarz imprez
Sfinansowano w ramach Kontraktu dla województwa lubuskiego na rok 2004

Copyright © 2004-2019. Designed by studioPLANET.pl. Hosting magar.pl