Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Gorzów Przystań

Lubuskie warte zachodu
 
 
 
 
Logowanie
 
 
 

nie jesteś zarejestrowany?
wpisz proponowany login i hasło, a przejdziesz do dalszej części formularza..
Zapowiedzi

Warpechowski, Mierzicki, Libera w GSN

Miejski Ośrodek Sztuki zaprasza na najbliższe wydarzenia w Galerii Sztuki Najnowszej, m.in. spotkanie autorskie Zbigniewa Warpechowskiego, wernisaż wystawy Marcina Mierzickiego oraz prezentację nowego projektu Zbigniewa Libery.

Spotkanie autorskie Zbigniewa Warpechowskiego
31 maja (czwartek) godz. 18.00 

Zbigniew Warpechowski jest jednym z pierwszych artystów, którzy zaczęli zajmować się sztuką performance w Polsce. Performance to stosunkowo młoda forma sztuki, która narodziła się w latach 70. ubiegłego wieku. Cechy charakterystyczne performance, również Warpechowskiego, to procesualność, jednorazowość i osobisty udział performera w strukturze dzieła - artysta jest nie tylko autorem pracy, ale jego osoba stanowi jej podstawowy materiał twórczy. 

Performer najczęściej wykonuje swoje działania wobec publiczności, a ich istotą jest budowanie formy poprzez własne doświadczenia cielesne. Artysta twierdzi, że sztuka performance ma bliski związek z poezją, sam nazywa ten element w swoich działaniach "realnościami poetyckimi". Kolejnym ważnym czynnikiem w performance'ach Warpechowskiego jest prawda. 

"[...] Ten fakt, ten moment rzeczywisty, prawdziwy, który jest jednym z zasadniczych motywów sztuki performance w ogóle - że coś się dzieje naprawdę, a nie jest symbolem, metaforą, nie udaje czegoś innego, jak teatr czy jakaś inna zabawa prestidigitatorska". 
Pierwsze realizacje artysty mieszczą się w pojęciu akcjonizmu (koniec lat 60.). Na przykład performance Warpechowskiego "Kwadrans poetycki" (wraz z Tomaszem Stańko) w Krakowie, gdzie zapowiedział widzom że nie potrafi grać na fortepianie i zaczął brzdąkać, a Stańko wtórował mu na saksofonie.

Ważne dla pełnego wyrazu artystycznego są rekwizyty - (Arte Powera na wzór Kounelisa) żywe organizmy jak ryba, kanarek... które będące same w sobie znaczącymi w kulturze chrześcijańskiej symbolami, stawiane są przez artystę na równi z samym sobą wyrażając tajemnice życia, wiary, męczeństwa, cierpienia... 
Zbigniew Warpechowski jest również poetą. W swoich prezentacjach wyraża ścisły związek pomiędzy różnorodnymi dziedzinami sztuki, a zwłaszcza poezji i performance. 
Ważnym w dorobku artystycznym jest "Champion of Golgota" (1978 - 1994, wiele różnych interpretacji tego tematu), gdzie poddaje analizie zjawisko wielbionego przez tłumy bohatera. (...) "I stąd wynikało przeniesienie kostiumu Chrystusa w kostium championa, sportowego jakiegoś idioty". 

Na spotkaniu w Miejskim Ośrodku Sztuki, Active Space GSN 31 maja Zbigniew Warpechowski będzie komentował etapy swojej twórczości. 

Wernisaż wystawy "Rewers" Marcina Mierzickiego
1 czerwca (piątek) godz. 18.00 

W twórczości Marcina Mierzickiego punktem wyjścia był obraz, a raczej przekraczanie medium malarskiego w kierunku akcentowania jego materialności. Obecnie artysta porusza się w obszarze działań site specific, często z zastosowaniem nie tylko obiektów, ale również dźwięku i zapachu. Obecnie artysta coraz częściej zaczyna wykorzystywać w swoich działaniach prace wideo, wprowadzając analizę medium filmowego oraz śledząc relacje filmowej rzeczywistości i materialnego świata. Wystawa zakłada wykorzystanie ekranów-obiektów w celu zainicjowania refleksji nad sytuacją odbiorczą, w jakiej stawia widza film w stosunku do doświadczenia fizycznie dostępnych obiektów i przestrzeni. /Maria Niemyjska/ 

Marcin Mierzicki - absolwent Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, dyplom z malarstwa uzyskał na Wydziale Malarstwa i Rzeźby w 2001 roku, realizuje również instalacje, obiekty, rzeźby oraz wideo. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2006 i 2011 roku. Prezentował swoją twórczość na pokazach indywidualnych, uczestniczył w kilkudziesięciu projektach artystycznych w kraju i za granicą. 

Wystawa czynna do 24 czerwca.  

Zbigniew Libera
Prezentacja nowego projektu artysty pt. "Lekcja historii"
1 czerwca (piątek) godz. 18.30 

1 czerwca wykład na temat twórczości Zbigniewa Libery wygłosi kurator, krytyk sztuki Dorota Monkiewicz

Projekt prezentowany do 24 czerwca. 

Zbigniew Libera, ur. 7 lipca 1959 w Pabianicach. Obecnie jeden z najbardziej rozpoznawalnych na świecie i jednocześnie jeden z najbardziej interesujących polskich artystów współczesnych. W latach osiemdziesiątych związany był ze środowiskiem kontrkultury: w latach 1980-1986 z łódzkim STRYCHEM, współuczestnikiem KULTURY ZRZUTY, współwydawcą pisma TANGO oraz współzałożycielem, wraz z Jerzym Truszkowskim, Barbarą Konopką, Jackiem Rydeckim zespołu punkowego STERNENHOCH. 

W tym okresie tworzy swoje pierwsze video ("Obrzędy intymne" 1984, "Perseweracja mistyczna", 1984), które obecnie interpretowane są jako prekursorskie względem rozwijającej się ponad dekadę później sztuki ciała. Poniekąd "używając" twórczo własnego ciała, Libera pracował jako model do fotograficznych prac Zofii Kulik. 

W latach dziewięćdziesiątych tworzył prace będące przejawem jego zainteresowania kondycją, świadomością, pamięcią historii społeczeństwa konsumpcyjnego. W tym nurcie powstały przełomowe dla jego twórczości, oraz przełomowe dla polskiej sztuki realizacje tj. "Lego. Obóz koncentracyjny" i prace z cyklu "Urządzenia korekcyjne": "Universal Penis Expander" czy "Body Master. Zestaw zabawowy dla dzieci do lat 9'". To właśnie "Lego" stało się najgłośniejszą realizacją Libery, jak również ikoną tzw. sztuki krytycznej, która znalazła się m.in. w zbiorach Muzeum Żydowskiego w Nowym Jorku, a w 2011 r. została zakupiona do kolekcji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. 

W ostatnim czasie Libera realizuje swoje prace najczęściej w medium fotografii. Interesuje go specyfika fotografii prasowej, jej zdolności do manipulowania ludzkimi zmysłami, kształtowania wrażliwości wizualnej i pamięci społecznej (serie prac "Pozytywy" i "Mistrzowie", 2003). Rzeczywistość medialną i miejsce obrazu we współczesnym świecie artysta analizował także w "Albumach fotograficznych" (2005). Libera umieścił w "Albumach" przefotografowane przez siebie zdjęcia z wybranych numerów prasy codziennej. Po raz kolejny do uważnej percepcji mediów Libera wezwał poprzez projekt "The Gay, Innocent and Heartless", budując za pomocą fotografii oraz fragmentów czasopism sfingowany dziennik partyzanta. Libera jest również dydaktykiem, swój program edukacyjny oparty m.in. na teorii Formy Otwartej Hansena realizuje w Pradze na zaproszenie tamtejszej Akademii Sztuk Pięknych, prowadząc pracownię gościnną. 

Opracowane na podstawie:
www.raster.art.pl, www.culture.pl (artykuł Karola Sienkiewicza)
A. Rottenerg, Sztuka w Polsce1944-2005, Warszawa, 2005. 

http://www.mosart.pl/galeria-gsn
 

Oprac. Marzena Maćkała, źródło: MOS



1-06-2012
/ zapowiedzi na ten miesiąc
 
Komentarze


brak komentarzy

zaloguj się aby móc komentować ten artykuł..

Kalendarz imprez
Sfinansowano w ramach Kontraktu dla województwa lubuskiego na rok 2004

Copyright © 2004-2019. Designed by studioPLANET.pl. Hosting magar.pl