Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Gorzów Przystań

Lubuskie warte zachodu
 
 
 
 
Logowanie
 
 
 

nie jesteś zarejestrowany?
wpisz proponowany login i hasło, a przejdziesz do dalszej części formularza..
Zapowiedzi

Wystawa Alicji Karskiej i Aleksandry Went

Miejski Ośrodek Sztuki zaprasza w sobotę, 16 października o godz. 17.00 do Galerii Sztuki Najnowszej na otwarcie  wystawy Alicji Karskiej i Aleksandry Went - "Pamiątka". Podczas wernisażu słowo wstępne wygłosi Bożena Czubak. Ekspozycja czynna do 21 listopada.

Filmy i fotografie Alicji Karskiej i Aleksandry Went podsuwają nam obrazy, które mimo że widziane po raz pierwszy, wydają się znajome, bo odsyłają nas do naszej własnej pamięci obrazów. W filmie "Pamiątka" (2007) przesuwające się przed oczami widoki jezior, pomostów to statyczne obrazy rejestrowane ruchomą kamerą. Nie mamy tu do czynienia z zapisem jakiejś akcji, ale filmowaniem nieruchomych kadrów fotograficznych. Powolna narracja filmu wydaje się dotyczyć bardziej obrazów niż tego, co przedstawiają. Wspomnienia z wakacji nie są powrotem do miejsc, ale do ich obrazów.  Można nawet powątpiewać, czy te miejsca jeszcze istnieją, czy drewniane pomosty nie rozpadły się w międzyczasie, a urokliwe plaże nie zarosły albo straciły swój urok pod naporem hałaśliwej turystyki. Miejsca, które oglądamy na filmie być może żyją już tylko w obrazach, którym żadne realne miejsca nie odpowiadają. Obrazowa obecność nieobecnych miejsc, to - jak pisze Hans Belting - "stare doświadczenie antropologiczne" (Hans Beltig, "Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie", przeł. Mariusz Bryl, Universitas, Kraków 2008 s. 80). A nawet, jeżeli te miejsca nadal istnieją i do tego jeszcze istnieją w niezmienionym stanie, to i tak widzielibyśmy je odmienionymi. O ile bowiem "utracone miejsca okupują naszą pamięć, jako obrazy", to miejsca zamienione w obraz postrzegamy już zawsze  według tegoż obrazu.

W splocie wzajemnych relacji obrazu, pamięci i miejsca można sytuować prace fotograficzne z serii "Miniatury" (2009). Zdjęcia przedstawiające fragmenty wnętrz mieszkalnych, których ściany ozdobione są innymi zdjęciami również zrobionymi przez artystki. Na ścianach tych "staromodnych" wnętrz oglądamy fotografie domów lub miejsc po nieistniejących już domach. Obrazy, które, jak można przypuszczać, oferują pamięć jakichś też już nieistniejących miejsc. Jak się jednak okazuje to obrazy miejsc, których pamięci nie ożywia żadne doświadczenie, co więcej, to obrazy, które straciły już swoje miejsce w świecie, bo wnętrza, w których zostały umieszczone to wnętrza domków dla lalek sfotografowane przez artystki w Praskim Muzeum Zabawek. Ich wykadrowane fragmenty nie pozwalają zorientować się w miniaturowej skali. Ale zasadnicza manipulacja nie dotyczy skali tylko pamięci, oglądając zdjęcia tych wnętrz dajemy się zwieść ich i własnej pamięci. Podobnie jak w przypadku innej fotograficznej serii zatytułowanej "Z cyklu" (2008-2009), w której zdjęcia starego budynku osłoniętego siatką zostały przedstawione w formie stron nieistniejącej książki, wciągając nas w wizualną narrację nigdy nienapisanej historii.  Artystki bardzo często fotografują obiekty i przestrzenie "byle jakie", przestarzałe, podupadłe, "wycofane z obiegu", ale tylko pozornie pozbawione znaczenia jak relikty nowoczesności  wpisujące się w kulturowy scenariusz "utajnienia i reaktualizacji".

Seria zatytułowana "Miastoprojekt" pokazuje topniejące miasta, "modernistyczną" architekturę z rozpływającego się cukru. Wbrew utopijnym roszczeniom do trwałości i wieczności, w zainscenizowane miasta wpisany jest obraz destrukcji i rozpadu. Urbanistyczny racjonalizm utyka w błocie i kałużach, a w rozsypującej się geometrii białych kostek zawodzi nawet witruwiańska zasada trwałości. Makiety wyimaginowanych miast niemal na naszych oczach przekształcają się w makiety ruin, porzucone pozostałości nigdy niezrealizowanych projektów. Tych quasi-architektonicznych inscenizacji nie da się już  umiejscowić poza obrazem, przekształcone w obraz wyglądają jak miejsca znane z innych obrazów i wchłaniają pamięć tych obrazów, pamięć utrwalaną  kliszami kulturowej nostalgii. 

Zabieg otwierania obrazów na inne obrazy przestaje być metaforą w filmie "Polowanie" (2009), którego akcja toczy się w zatrzymanym w czasie kadrze, otwierającym się na inny zapętlony czasowo kadr.  W osobliwym wnętrzu, pełnym myśliwskich trofeów oglądamy scenę "polowania" na balony dryfujące na ekranie filmowej projekcji.  Niepostrzeżenie ten drugoplanowy obraz wysuwa się na pierwszy plan jak obrazy wyłaniające się z pamięci uruchamianej pamięcią oglądanego obrazu. W filmowych realizacjach Karskiej i Went, zarówno w "Polowaniu", "Pamiątce" jak i najnowszym filmie z bujającą się w przestrzeni lampą, mamy do czynienia z powolnym tempem filmowej narracji. Obrazy przesuwające się w niespiesznym rytmie na ekranie, niemal zawieszone w czasie,  podsuwają nam  swoją pamięć, ale ich zasadniczym wyzwaniem jest pamięć innych obrazów, tych, które, często bezwiednie, nosimy w sobie.

Alicja Karska - urodziła się w 1978 r. Studentka ASP w Gdańsku na wydziale rzeźby w pracowni prof. E. Sitka. W 2001 r. otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wystawia od 2001 r. (m.in.: Festiwal Sztuk Medialnych "RESET" Bunkier Sztuki - Kraków 02, WRO 03, CSW Zamek Ujazdowski, Supermarket Sztuki 4 - DAP Warszawa).
 
Aleksandra Went - urodziła się w 1976 r. Absolwentka wydziału rzeźby gdańskiej ASP w pracowni prof. S. Ostrowskiego (dyplom w 2003 r.). Zdobywczyni Grand Prix w konkursie Prezydenta RP na najlepszy dyplom w zakresie Sztuk Pięknych. Wystawiała w CSW Zamek Ujazdowski, Modelarni (Stocznia Gdańska), WRO 03, supermarket sztuki 4 - DAP Warszawa.

Współorganizatorem wystawy jest Fundacja PROFILE z Warszawy.

Tekst i fot. http://www.mosart.pl/galeria-gsn.html



16-10-2010
/ zapowiedzi na ten miesiąc
 
Komentarze


brak komentarzy

zaloguj się aby móc komentować ten artykuł..

Kalendarz imprez
Sfinansowano w ramach Kontraktu dla województwa lubuskiego na rok 2004

Copyright © 2004-2019. Designed by studioPLANET.pl. Hosting magar.pl