Ostbahn – Kolej Wschodnia W ramach cyklu "Nowa Marchia – prowincja zapomniana – Ziemia Lubuska – wspólne korzenie" odbyło się otwarcie wystawy połączone z wykładem Jana Musekampa "Ostbahn – Kolej Wschodnia". Spotkanie miało miejsce 14 września w Wojewódzkiej i Miejskiej Bibliotece Publicznej im. Zbigniewa Herberta.
Trzy lata temu obchodzono w Gorzowie 150-lecie historii Kolei Wschodniej – Berlin-Landsberg-Królewiec. W najlepszych latach, kiedy funkcjonowała ta linia, potrafiła obsłużyć ponad czterdzieści połączeń osobowych na dzień i około ośmiu połączeń ekspresowych. Po wojnie straciła na znaczeniu.
Wystawę o historii pruskiej linii kolejowej zorganizowano przy współpracy Instytutu Historii Stosowanej Uniwersytetu Europejskiego Viadrina we Frankfurcie nad Odrą oraz Centrum Badań Euroregionalnych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gorzowie. Genezą tej ekspozycji było seminarium na temat kolei wschodniej zorganizowane przez Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu. Mimo, iż wystawa jest niekompletna, gdyż jest to część tego co można pokazać, to jednak odnajdziemy najważniejsze informacje dotyczące historycznej linii. Ciekawe zestawienia historii ze współczesnością, czy najważniejsze informacje, znajdujące się na planszach, przybliżają problem jaki pojawiał się wraz z podjęciem i rozbudową tej linii. Jednym z ważnych następstw rozrastającej się trasy było połączenie Paryż-St.Petersburg tzw. NordExpress, przez którą podróżowała arystokracja rosyjska oraz znane osobistości, na przykład pisarz Vladimir Nabokov.
Głównym wątkiem wykładu Jana Musekampa był proces rozwoju linii Ostbahn. Zauważył on, że w Europie, szczególnie w środkowej i zachodniej jej części czas podróży diametralnie się skrócił, wschód pozostawał i pozostaje do dzisiaj rejonem, gdzie ten proces trwa nieco dłużej. Koncepcja budowy linii powstała w 1842, a pierwsze prace rozpoczęto w 1846. Jedną z przyczyn powstania tej trasy było skomunikowanie wschodniej części cesarstwa pruskiego, przy jednoczesnym zabezpieczeniu granicy z carską Rosją. W okresie międzywojennym była ona ważnym szlakiem komunikacyjnym i jedną z najszybszych tras łączącą oddzielone Prusy od Rzeszy Niemieckiej. Podczas wojny korzystał z niej Adolf Hitler w potajemnych podróżach z Berlina do Wilczego Szańca pod Kętrzynem.
Tekst: Robert S. Sławiński
15-09-2010
/ sprawozdania z tego miesiąca
|