Verdi w Klubie Nauczyciela Dnia 17.01.2005 roku odbyło się w Klubie Nauczyciela kolejne z cyklu "Spotkań muzycznych przy świecach" – tym razem poświęcone twórczości operowej G. Verdiego.
"Spotkania" odbywają się w Klubie Nauczyciela już od blisko pięciu lat. Co dwa tygodnie w poniedziałki o godzinie 16.00 (w czasie letnim o 17.00) w miłej, kameralnej atmosferze wszyscy chętni miłośnicy muzyki klasycznej mogą posłuchać dzieł wielkich mistrzów i dowiedzieć się czegoś o kompozytorach. "Wieczory poświęcone są zazwyczaj konkretnemu twórcy, jednak zdarzają się także spotkania tematyczne, np. jak to miało miejsce niedawno - związane ze świętami." – mówi członkini klubu - Henryka Seweryńska.
Wspólne słuchanie dzieł mistrzów poprzedza zazwyczaj krótki wykład Bogdana Zalewskiego, który opowieściami o kompozytorach i czasach w których żyli wprowadza zebranych w nastrój epoki, do której należą omawiane utwory oraz wybiera fragmenty muzyczne, których następnie słuchają uczestnicy spotkania. Giuseppe Verdi, wielki włoski kompozytor urodził się 192 lata temu w małej miejscowości Le Roncole k. Busseto. Studiował u V. Lavignii w Mediolanie, gdyż z konserwatorium został usunięty jako... niewystarczająco uzdolniony. Od 1836 roku był dyrygentem i nauczycielem w szkole muzycznej w Busseto. W 1839 wystawił w La Scali w Mediolanie swoją pierwszą operę "Oberto", ale pierwszym wielkim sukcesem okazało się wystawienie "Nabucca" (1842). Ponieważ wczesne opery Verdiego zawierały akcenty patriotyczne, kompozytor miał kłopoty z cenzurą, podejrzewającą go o skłonności rewolucyjne. Środkowy okres twórczości Verdiego otwierają trzy dzieła: "Rigoletto" (1851), "Trubadur" (1853) i "Traviata" (1853). Sława kompozytora przekroczyła wówczas granice Włoch. Międzynarodowy rozgłos zdobyły też opery "Bal maskowy" (1859), "Don Carlos" (1867) oraz "Aida", napisana w 1871 roku na zamówienie kedywa egipskiego, a wystawiona w Kairze w związku z otwarciem Kanału Sueskiego. W późnym okresie twórczości powstały dwa ostatnie mistrzowskie dzieła sceniczne Verdiego: "Otello" (1887) i komedia liryczna "Falstaff" (1893). Kompozytor zmarł 27 stycznia 1901 r. w Mediolanie. Żegnało go 300 000 mieszkańców miasta w asyście dziewięciusetosobowego chóru, wykonującego Va pensiero. Podczas spotkania w Klubie Nauczyciela usłyszeć można było wybrane fragmenty trzech najpopularniejszych oper Verdiego: Traviaty, Aidy i Rigoletta. Oraz słynny marsz - wzniosłą i piękną pieśń Żydów (chór niewolników) z trzeciego aktu opery Nabucco.
Słuchanie muzyki klasycznej niewątpliwie nie należy obecnie do popularnych sposobów spędzania wolnego czasu. Tym bardziej jednak powinniśmy skorzystać z okazji jaką daje nam Klub Nauczyciela. Godzina, czy dwie, raz na dwa tygodnie to na pewno za mało, aby poznać twórczość mistrzów. Jest to jednak czas w pełni wystarczający na doświadczenie piękna, które niestety nie towarzyszy nam na co dzień - piękna muzyki wielkich kompozytorów.
(Agnieszka Winiecka)
18-01-2005
/ sprawozdania z tego miesiąca
|