Logowanie
|
|
Relacje |
|
Koncert Inauguracyjny Festiwalu Muzyki Dawnej IX Festiwal Muzyki Dawnej "Magnum Misterium" Organizator: Filharmonia Gorzowska Patronat honorowy: Prezydent Miasta Gorzowa Współpraca: Katedra Gorzowska, Parafia pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, Parafia pw. Niepokalanego poczęcia Najświętszej Maryi Panny, Parafia pw. Najświętszego Zbawiciela Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Koncert Inauguracyjny, Filharmonia Gorzowska - 4 sierpnia 2014
W słowie powitalnym dyrektor FG, p. Małgorzata Pera powiedziała m. in.: "Z wielką przyjemnością zapraszam do udziału w przedsięwzięciu, które od kilku lat buduje muzyczny koloryt Gorzowa. Od tegorocznej edycji będzie nosić nową nazwę - Festiwal Muzyki Dawnej Magnum Misterium... Festiwal to niezwykła muzyka, wskrzeszająca ducha epok najbardziej odległych, rozbrzmiewająca w nowoczesnym wnętrzu Filharmonii Gorzowskiej...". I padły ważne słowa: "IX Festiwal Muzyki Dawnej Magnum Misterium uważam za otwarty". Pani prowadząca koncert przypomniała dzisiejszy program. Ale i krótko omówiła wszystkie plany festiwalowe na cały tydzień.
Na inauguracji zaprezentowano koncert składający się z dwóch części. Pierwszą część wypełniły Madrygały w wykonaniu Kwartetu Wokalnego Tempus, pod kierunkiem tenora Andrzeja Borzyma Jr. Jest on kierownikiem artystycznym Kwartetu. Repertuar tego zespołu to głównie utwory polskiego renesansu. Ale wykonują też utwory i zamknięte cykle zagranicznych kompozytorów, przewidziane np. na konkretny okres liturgiczny. Kwartet powstał w 2009 roku. Madrygał - gatunek świeckiej wielogłosowej muzyki wokalnej. Zwykle poruszający treści o tematyce świeckiej. Bardzo popularny w okresie XIV-XVI wieku. Europejski madrygał, jako forma poetycka rozwijał się wraz z formą muzyczną o tej samej nazwie. Inspiracją literacką były teksty najwybitniejszych ówczesnych poetów starożytności, czy nowszych czasów.
Kwartet na koncercie inauguracyjnym wykonał dziewięć madrygałów (Johna Farmera, Johna Benneta, Baldassare Donato, dwa Jacoba Arcadelt, Luca Marenzi, Pierra Certona, Pierra Passereau i Clementa Jannequina). I pięknie zabrzmiał ten najdoskonalszy instrument - głos ludzki. Po przerwie - George Friedrich Handel. Handel (1685-1759), niemiecki kompozytor późnego baroku. W 1727 roku stał się poddanym Wielkiej Brytanii. Jest narodowym kompozytorem tego kraju. Komponował liczne gatunki muzyki baroku, między innymi opery i oratoria. Jest on zaliczany do najwybitniejszych twórców muzyki późnego baroku.
Drugą część koncertu rozpoczęła Festiwalowa Orkiestra Barokowa, także pod kierunkiem Andrzeja Borzyma Jr. Orkiestra składająca się z dziewięciu muzyków (sześć smyczków, w tym dwie wiolonczele, klawesyn, flet prosty i obój). Na początek Sinfonia z opery Agrippina w wykonaniu Orkiestry pod dyrekcją Andrzeja Borzyma Jr. A po chwili Arię z tej samej opery zaśpiewała zdolna i nagradzana wokalistka Marta Czarkowska. Która gościła w tej części koncertu jeszcze kilkakrotnie, m. in. w Arii z opery Giulio Cesare i z Opery Rodelinda. A Orkiestra, która powstała na ten Festiwal zagrała dla nielicznej (było nas może nieco ponad sto osób?), ale bardzo wdzięcznej publiczności, jeszcze dwie części Concerto Grosso g-moll HVF 314 i Oratorium z Mesjasza. Oczywiście towarzyszyła cały czas solistce.
Jest jakoś smutno, gdy sala "świeci pustkami" i żal mi wtedy artystów... Ale muzyka dawna to "trudna dziedzina sztuki", więc wymaga chyba większego nakładu, nie tylko środków, ale i sił... Nie mówiąc już o obecności mediów, które o pewnych wydarzeniach powinny mówić non stop, a nie po... w reportażu, że coś było...
Ewa Rutkowska Fot. Daniel Adamski
4-08-2014
/ sprawozdania z tego miesiąca
|
|
Komentarze
brak komentarzy
zaloguj się aby móc komentować ten artykuł..
|
|
|
Kalendarz imprez
|