Sacrum bliżej człowieka Czy sacrum dotyczy tylko świętości? Każdy obraz może przedstawiać inny typ mistycyzmu. W Bibliotece Głównej PWSZ przez miesiąc można oglądać malarstwo Eugeniusza Repczyńskiego. Wernisaż wystawy odbył się 16 maja.
Każde dzieło malarskie ze swojej istoty jest symboliczne, wchodzi w zakres estetyki, wymaga od odbiorcy pewnej wrażliwości na piękno. Tym samym obrazy czujemy. Jest to pokusa bardziej emocjonalna niż intelektualna, choć intelekt wpisany jest w "analizę" dzieła, a może przede wszystkim w dalszą jego kontemplację. I w tym przypadku malarstwo Eugeniusza Repczyńskiego, które mamy możliwość oglądać w Galerii Punkty Widzenia Biblioteki Głównej PWSZ zachęca odbiorcę do zastanowienia się nie tylko nad świętością w ogóle, ale nad świętością, którą można znaleźć w sobie.
Malarstwo E. Repczyńskiego czerpie sporo z twórczości Giotta di Bondone (malarza działającego u schyłku średniowiecza). Artysta transponuje sposób jego narracji plastycznej na cykl obrazów z obszaru sacrum. Są to sceny rodzajowe inspirowane Biblią. Z czasem dotyka tematów chrystologicznych z postacią Chrystusa w centrum zdarzeń. E. Repczyńskiemu, jak sam powiada, przyszło pielgrzymować pomiędzy sacrum a profanum - jest w zgodzie z naturą i ludzką ułomnością. Zachwyt nad profanicznym ciałem ukazuje w opowieściach mitologicznych, poszukując piękna absolutnie doskonałego.
Wernisaż uświetnił występ artystyczny z udziałem wykładowcy oraz studentek I roku filologii polskiej, które interpretowały wiersze profesor Elżbiety Skorupskiej-Raczyńskiej. Wystawa czynna będzie przez miesiąc.
E. Repczyński urodził się w 1938 r. w Obornikach Wielkopolskich. Tu ukończył Liceum Ogólnokształcące. W latach 1958-1960 podjął studia pedagogiczne w Studium Nauczycielskim w Olsztynie, a następnie artystyczne na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu. Studiował malarstwo i architekturę wnętrz w pracowniach Tymona Niesiołowskiego, Stanisława Borysowskiego oraz Józefa Kozłowskiego (1960-1965). Po studiach osiadł w Pile. Został członkiem Związku Polskich Artystów Plastyków w 1965. Pełnił funkcje w Zarządach Okręgu ZPAP w Poznaniu, później Oddziału w Pile. Był inicjatorem wystaw, plenerów, konkursów i innych działań na rzecz budowy i integracji pilskiego środowiska artystów plastyków.
Od 1974 podejmuje działalność artystyczną w wolnym zawodzie. Realizuje się w szeroko rozumianej sztuce użytkowej: malarstwie ściennym, architekturze wnętrz, grafice użytkowej, wystawiennictwie, sztuce kościelnej, krytyce artystycznej. W latach 1990-1994 piastował urząd Plastyka Miejskiego w Pile. Jednak fundamentem działalności E. Repczyńskiego było i jest malarstwo sztalugowe. Na tym polu odnosi sukcesy - nagrody i wyróżnienia w konkursach ogólnopolskich, udział w dziesiątkach wystaw konkursowych, poplenerowych, a przede wszystkim indywidualnych - w kraju i za granicą.
Tekst i fot. Robert S. Sławiński
16-05-2012
/ sprawozdania z tego miesiąca
|