Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Zrozumiałem.
Gorzów Wielkopolski

Lubuskie warte zachodu
 
 
 
 
Logowanie
 
 
 

nie jesteś zarejestrowany?
wpisz proponowany login i hasło, a przejdziesz do dalszej części formularza..
Opis pozycji programowej

ANIMA MUNDI
29.10.2022

16:00 / Otwarcie wystawy
Janine Eisenächer "SONIC RELATIONSCAPES"
Terminal08, ul. Grobla 15, Gorzów
Wystawa czynna do 2 grudnia.
 
19:00 / Performansy audio
Janine Eisenächer, "Doing sounds with things #1" / Julia Cremers, "Our Nature" / JD Zazie, "Memory Loss"
Miejski Ośrodek Sztuki, ul. Pomorska 73, Gorzów

ANIMA MUNDI to międzynarodowy projekt oparty na współpracy i wymianie doświadczeń w obszarze sztuki dźwięku, poruszającej problemy ekologii i zrównoważonego rozwoju. Do współpracy zostały zaproszone galerie, pracownie i wytwórnie z Niemiec, Irlandii i Polski.
Specyfika sztuki opartej na dźwięku polega na silnym powiązaniu z otoczeniem. Realizacje akustyczne wymagają przestrzeni. Z racji tego, że artyści bardzo często wykonują nagrania i działania terenowe w przyrodzie, tkance miejskiej bądź architekturze, nabiera znaczenia ich relacyjny charakter. Dominują tematy stosunku człowieka do otoczenia - zarówno interakcji międzyludzkich, kształtowania wspólnej przestrzeni jak i dbałości o naturę. Wrażliwość dźwiękowa staje się punktem wyjścia do głębszego rozumienia naszego współistnienia.

Na pierwszym spotkaniu zostaną zaprezentowane artystki z dwóch berlińskich galerii - Errant Sound i Liebig12, które specjalizują się w sztuce dźwięku.
Errant Sound poświęca się eksperymentom w zakresie sztuk związanych z dźwiękiem, w tym instalacjami, performansem, badaniami terenowymi, głosem, radiem i działaniami w przestrzeni. Poprzez wystawy, prezentacje, wydarzenia, rezydencje i warsztaty, Errant Sound kładzie nacisk na zaangażowanie w proces i dialog, zachęcając do dynamicznego i zróżnicowanego podejścia do sztuk dźwiękowych. Inicjatywa jest zarządzana i rozwijana przez grupę złożoną z artystów, badaczy, kuratorów i pisarzy skupiających się na badaniach sonicznych i praktykach dźwiękowych.
errantsound.net

Liebig12 to inicjatywa w centrum Berlina Friedrichshain powołana w 2011 roku i prowadzona przez Allegrę Solitude we współpracy z licznymi i różnorodnymi lokalnymi i międzynarodowymi aktorami. Zainspirowany empirycznym podejściem, Liebig12 działa jako interdyscyplinarne laboratorium zachęcające do wymiany pomiędzy artystami, kuratorami, badaczami, aktywistami kulturalnymi i podróżnikami.
liebig12.net


Wystawa
Janine Eisenächer, "Sonic Relationscapes"

Na swojej pierwszej indywidualnej wystawie artystka performatywna i dźwiękowa Janine Eisenächer prezentuje dwie prace, które badają różnorodne relacje i uwikłania współistniejące pomiędzy nami jako istotami ludzkimi a otaczającymi nas rzeczami nie-ludzkimi. Skupiając się na wszystkich obecnych wokół dźwiękowych materialnościach, artystka bada w szczególności, jak odnosimy się do naszego otoczenia poprzez dźwięk i słuchanie. Zainspirowany terminem "relationscape" Erin Manning, Janine Eisenächer podkreśla znaczenie naszych ruchów - fizycznych, emocjonalnych i mentalnych - oraz działań w tym procesie współpracy, które zawsze są wyrazem istniejących i powstających nowych relacji.

W 4-kanałowej instalacji dźwiękowej "MOVING through/with SOUND. Pt. 1: Cycling" (2022) artystka zaprasza słuchaczy do zanurzenia się w dźwiękowym pejzażu swojej rowerowej podróży przez apulijskie góry Gargano. Specyficzna interakcja pomiędzy ruchami artystki, jej rowerem, temperaturą i wiatrem, przebiegiem trasy, krajobrazem i różnymi rodzajami betonu staje się tutaj słyszalna jako jedno wielozmysłowe, wielodźwiękowe ciało.
W "Sounding Things" (2022), instalacji dźwiękowej site-specific stworzonej dla Terminala 08, Eisenächer zaprasza odwiedzających do wędrówki przez krajobraz z rzeczami opartymi na dźwiękowo-praktycznych działaniach, które wykonała z nimi w przestrzeni. Nagrane dźwięki tych działań są słyszalne w 4-kanałowej instalacji dźwiękowej, która aktywuje i otwiera przestrzeń na słuchanie i wyobrażanie sobie, co mogło się tam wydarzyć.
 

Performansy

Janine Eisenächer, "Doing sounds with things #1"
W swojej serii performance'ów badawczych "Doing sounds with things" Janine Eisenächer bada możliwości współistnienia i współtworzenia, "bycia-z" (Donna Haraway) rzeczy poprzez dźwięk, wzrok i dotyk. Rozumie ona obecne rzeczy nie jako funkcjonalne obiekty, ale jako rzeczy i materie, z którymi żyjemy i których słuchamy, które mają swoją własną agencję i obecność, swoje specyficzne materialne właściwości, historie i opory. W "Doing sounds with things #1" artystka angażuje się w rzeczywiste spotkania z tymi rzeczami w sposób opiekuńczy, a może nawet konfliktowy. Performance jest żywą sytuacją współdziałania i budowania wspólnoty poprzez przeprowadzanie z nimi praktyk soniczno-przestrzennych. Eksperymentując i bawiąc się tworzeniem dźwiękowych "figur strunowych" (Haraway), Eisenächer podkreśla ogólnie wielo- i międzysensoryczne procesy ludzkiego (między-) działania i percepcji, włączając w to nasze pragnienia i wyobrażenia, a w szczególności podkreśla znaczenie dźwiękowo-taktycznych i słuchowych praktyk, doświadczeń i wiedzy w sztuce i życiu codziennym dla naszego tworzenia świata.

Julia Cremers, "Our Nature"
Spektakl audiowizualny "Our Nature", pokazuje sceny z historycznie ważnych miejsc w Grecji, Bułgarii, Rumunii i Polsce. Pozbawione jakiejkolwiek narracji, która mogłaby kontekstualizować znaczenie pokazywanych zabytków, obrazy te podkreślają ideę ruiny i utraty. Główny bohater, ubrany w stary wojskowy kostium, częściowo potęguje to katastroficzne wrażenie. Jednak z perspektywy teraźniejszości wyraźnie poszukuje on sensu.

JD Zazie, "Memory Loss"
"Memory Loss" to muzyczna fantazja na temat tego, jak rozpad przechowywanych danych wpływa na codzienne doświadczenie. Stworzona na bazie własnych nagrań elektromagnetycznych dźwięków HD, uszkodzonych danych audio i nagrań terenowych. Praca ta jest refleksją nad tym, jak sam proces gromadzenia i przechowywania informacji zawiera w sobie ideę utraty.


Janine Eisenächer (*1983) jest niemiecką artystką performatywną i dźwiękową, kuratorką, badaczką i aktywistką klimatyczną mieszkająca w Berlinie. Tworzy performanse solo, w duecie i w grupie, jak również obiekty i instalacje dźwiękowe na temat pracy, współpracy, współistnienia i ekologii percepcji. W swoich performansach i instalacjach często pracuje z przedmiotami w sposób przestrzenny i site-specific, tworząc dźwiękowe przestrzenie poprzez oparte na ruchu i działaniu materialne dźwięki i odgłosy. Zarówno w swojej pracy artystycznej, jak i w badaniach naukowych koncentruje się na praktykach kompozytorów-performerów, na epistemologiach dźwiękowych w performatywnej sztuce dźwięku/performance'ach dźwiękowych z rzeczami oraz na słyszalnym współistnieniu istot ludzkich i ich nie-ludzkiego środowiska. W swojej 16-letniej karierze artystycznej prezentowała swoje prace na licznych festiwalach performance i wydarzeniach sound art w całej Europie, w Ameryce Północnej i Aotearoa w Nowej Zelandii. W 2017 roku była artist-in-residence of the year w Goethe-Institute w Wellington/NZ, tej wiosny otrzymała stypendium robocze w Studio for Electroacoustic Music w Akademie der Künste Berlin.
http://janine-eisenaecher.de/
 
Julia Cremers studiowała sztukę audiowizualną w Akademii Gerrita Rietvelda w Holandii, ukończyła studia magisterskie w Norwegii, a obecnie mieszka w Berlinie. Interesując się konstruowanym rozumieniem naszych kulturowych tożsamości i otaczającego świata, Julia obserwuje specyficzne sposoby działania życia w (re)konstruowanych środowiskach. Obiekty dziedzictwa kulturowego, miejsca interesujące turystycznie i miejsca pamięci są traktowane jako rodzaj scenografii; zarówno dla wyobraźni, jak i dla performansów i instalacji audiowizualnych Julii.
https://juliacremers.com/
 
JD Zazie to eksperymentalna DJ, avant-turntablistka, artystka dźwiękowa i kuratorka mieszkająca w Berlinie. Wywodząca się ze środowiska DJ-skiego i radiofonicznego JD Zazie bada różne podejścia do manipulacji utrwalonego dźwięku w czasie rzeczywistym. W swojej pracy redefiniuje działania DJ-skie i elektroakustyczne. Występując solo, w małych grupach i dużych zespołach, pracuje w obszarze, który nieustannie rozciąga granice tego, co można zdefiniować jako miksowanie DJ-skie, wolną improwizację i muzykę komponowaną. Jest członkinią Reanimation Orchestra, gra regularnie solo i w duetach z Heidrun Schramm i z Henrikiem Munkeby Nørstebø.
https://jdzazie.tumblr.com


Miejski Ośrodek Sztuki
mosart.pl



Kalendarz imprez
Sfinansowano w ramach Kontraktu dla województwa lubuskiego na rok 2004

Copyright © 2004-2024. Designed by studioPLANET.pl. Hosting magar.pl